O Jodze

Joga jest to pochodzący z Indii filozoficzno-praktyczny system samorozwoju i samodyscypliny.

Sanskryckie słowo joga oznacza „jednoczyć”, „łączyć”. Zgodnie z filozofią dalekowschodnią  jest oczywistym, że człowiek zbudowany jest z ciała, umysłu i duszy. Joga ma za zadanie zharmonizować te trzy elementy, aby stanowiły zwartą i integralną całość.  Integralność ta daje człowiekowi zdrowie, wolę, wolność i siłę do twórczego przeżywania życia.

Joga składa się z ośmiu stopni (asthanga joga), które kompleksowo definiują różne aspekty dyscypliny.

Te osiem stopni to:

yamy – zasady postępowania względem innych ludzi,

niyamy – zasady postępowania względem siebie,

asany – ćwiczenia pozycji jogi,

pranayama – ćwiczenia oddechowe,

pratyahara – kontrola zmysłów,

dharana – koncentracja,

dhyana – medytacja,

samadhi – poznanie Jaźni.

Istnieje wiele szkół jogi. Jedną z nich, praktykowaną w szkole Joga Jolanty Kalinowskiej, jest joga według tradycji B.K.S Iyengara. Jej podstawą jest precyzyjne wykonywanie asan z wykorzystaniem różnorodnych pomocy (paski, liny, klocki, koce, pianki, krzesła, wałki i inne). Oznacza to, że mogą ją praktykować osoby z różnymi dolegliwościami zdrowotnymi. Do takich ludzi zdaniem Mistrza jogi należą ludzie zachodnich cywilizacji.

Dla B.K.S Iyengara punktem wyjścia do praktykowania ośmiu stopni jogi jest ćwiczenie dwóch z nich: asan i pranayamy.

Asana oznacza pozycję ciała. W trakcie zajęć wykonujemy pozycje jedna za drugą w określonej sekwencji, w poszukiwaniu wewnętrznej harmonii. Każda asana jest precyzyjnie budowana, a następnie przez pewien czas podtrzymana.  Dlatego niektóre asany mogą być wyzwaniem do stworzenia takiej pozycji ciała, w której znikają ból i niewygoda, aby pojawiały się przestrzeń i płynność. Sekwencja asan spaja ciało i umysł, które zaczynają istnieć w harmonii ze sobą. Natomiast systematyczne powtarzanie sesji asan ma tę harmonię w nas utrwalać.

Po opanowaniu asan (pracy z ciałem) i pranayamy (pracy z oddechem) zdaniem B.K.S Iyengara możliwe jest rozwijanie pozostałych stopni jogi yam i niyam (wewnętrznych i zewnętrznych zasad moralnych) oraz pratyahary, dharany i dhyany (kontroli zmysłów, koncentracji i medytacji). Ósmy stopnień pojawia się samoistnie i spontanicznie jako owoc praktyki dharany i dhyany. Generalnie nie ma znaczenia od którego z czterech pierwszych stopni zaczyna się praktykę jogi. Jest jednak zalecenie, aby praktykę sztuki oddychania podjąć dopiero po jakimś czasie od rozpoczęcia ćwiczeń asan. Dzieje się tak ze względów czysto praktycznych – asany przygotowują ciało i umysł do trudu związanego z pranayamą. Dzięki asanom ciało uzyskuje siłę i elastyczność do dłuższego przebywania w jednej, nieruchomej pozycji, a umysł zyskuję siłę koncentracji i wrażliwość na subtelne zjawiska wewnętrzne. O ile asany dają grunt do pracy z yamami, niyamami, pratyaharą i dharaną, to pranayama jest punktem wyjścia do dharany i dhyany.

Uwieńczeniem praktyki jogi jest samadhi.

Ten kto osiągnął samadhi widzi rzeczy takimi jakie są i poznaje źródło boskiej radości.